Svar: Døgnrytme 7 mdr
8. januar 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar og den dagsplan, jeg tidligere har sendt dig :)
Nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, at du skærer to af amningerne væk - formiddag og eftermiddag. I stedet for at blive ammet her, så skal jeres dreng nu tilbydes små mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre indtil ca 07, hvor han vågner af sig selv parat til at starte dagen.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes her - mellemmåltidet erstatter amningen.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også er med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen, men får i stedet mellemmåltid. Powernappen springes måske over.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, det vil sige mad med mere smag og mere bid. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan naturligt variere efter hvorvidt han har brug for en 3. powernap sidst på dagen eller begynder at kunne springe denne over.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen og sover lidt videre
Som du kan se, så ligner planen meget den rytme, som I allerede har, men to af amningerne er nu erstattet af mellemmåltider. Det er rigtig godt, at du kan mærke, at jeres dreng faktisk af sig selv begynder at sige lidt fra overfor amningerne. Det er en fin måde at trappe gradvist ned i antallet af amninger, og få mere og mere rigtig mad, og det lyder som om, at jeres dreng er parat til det :)
At han er urolig om natten kan sagtens skyldes alder og udvikling. Det er her rigtig vigtigt, at du som nu hjælper ham med dine hænder, stillingskift, beroligende ord osv. og meget gerne forsøger at hjælpe ham videre i sengen uden at tage ham op, amme ham, gå rundt med ham, hoppe med ham eller lignende. Jo mindre du kan hjælpe ham, jo bedre er det i princippet, men uden at han dog skal blive ked af det. Hvis du fornemmer, at han har brug for at mærke dig tæt og brug for din favn, så skal du naturligvis give ham den nærhed, som han søger.
Du skal prøve at vurdere hans natlige lyde. Det er ikke alle lyde, som du nøvendivvis behøver reagere på. Han kan drømme rigtig meget og nogle gange vil han klynke, smågræde osv i drømme, ligesom han også kan grine eller ligge og pludre. Og nogle gange skal du være der med det samme, lægge en beroligende hånd på ham osv. Men andre gange vil det være fint lige at trække tiden lidt og se om han kan finde videre i søvnen på egen hånd :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat. Og bibehold endelig den gode gænge! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske