Svar: Døgnrytme 7 mdr

8. januar 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar og den dagsplan, jeg tidligere har sendt dig :)

Nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, at du skærer to af amningerne væk - formiddag og eftermiddag. I stedet for at blive ammet her, så skal jeres dreng nu tilbydes små mellemmåltider.

Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre indtil ca 07, hvor han vågner af sig selv parat til at starte dagen.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes her - mellemmåltidet erstatter amningen.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også er med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Skal ikke længere ammes om eftermiddagen, men får i stedet mellemmåltid. Powernappen springes måske over.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, det vil sige mad med mere smag og mere bid. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan naturligt variere efter hvorvidt han har brug for en 3. powernap sidst på dagen eller begynder at kunne springe denne over.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til ...

Annonce

... næste morgen tidlig, hvor han ammes igen og sover lidt videre

Som du kan se, så ligner planen meget den rytme, som I allerede har, men to af amningerne er nu erstattet af mellemmåltider. Det er rigtig godt, at du kan mærke, at jeres dreng faktisk af sig selv begynder at sige lidt fra overfor amningerne. Det er en fin måde at trappe gradvist ned i antallet af amninger, og få mere og mere rigtig mad, og det lyder som om, at jeres dreng er parat til det :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

At han er urolig om natten kan sagtens skyldes alder og udvikling. Det er her rigtig vigtigt, at du som nu hjælper ham med dine hænder, stillingskift, beroligende ord osv. og meget gerne forsøger at hjælpe ham videre i sengen uden at tage ham op, amme ham, gå rundt med ham, hoppe med ham eller lignende. Jo mindre du kan hjælpe ham, jo bedre er det i princippet, men uden at han dog skal blive ked af det. Hvis du fornemmer, at han har brug for at mærke dig tæt og brug for din favn, så skal du naturligvis give ham den nærhed, som han søger.

Du skal prøve at vurdere hans natlige lyde. Det er ikke alle lyde, som du nøvendivvis behøver reagere på. Han kan drømme rigtig meget og nogle gange vil han klynke, smågræde osv i drømme, ligesom han også kan grine eller ligge og pludre. Og nogle gange skal du være der med det samme, lægge en beroligende hånd på ham osv. Men andre gange vil det være fint lige at trække tiden lidt og se om han kan finde videre i søvnen på egen hånd :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat. Og bibehold endelig den gode gænge! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder